*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

نكاتي مهم در استفاده ي بهينه از انرژي گاز خانگي

 

قطع شدن گاز درد سر هايي را به همراه دارد كه وقتي رخ دهد، خانواده ها تازه متوجه مي شوند كه، مي توانستند با كم كردن فقط چند درجه از بخاري گازي منزل خود و يا موتورخانه ساختمان و با پوشيدن يك لباس گرم، گرمابخشي منزل و آرامش اعضاي خانواده ي خود و ديگران را حفظ نمايند.

 

جداي از مورد ياد شده، هزینه های بالای انرژی سوخت، پس از آغاز هدفمندی یارانه ها، بویژه در فصل سرما، مصرف بیش از اندازه انرژی گاز و افزايش تعرفه ها، به همان اندازه اعداد نجومی قبض هاي گاز را نيز به همراه دارد.

 

رئیس امور مشترکین ناحیه  گاز بابل، آقای مهندس سید عسکری حسینی ايمني  با بيان اين مطلب عنوان نمودند:

احتمال قطعي گاز در استان مازندران با توجه به افت فشار و قرار گرفتن در انتهاي مسير لوله ي اصلي گاز، تا حدودي كمتر شده است اما از اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا و شهروندان بابلي درخواست مي شود جهت صرفه جويي در مصرف انرژي گاز، واقعا" جديت به خرج دهند.

 

قطعا" صرفه جويي در مصرف انرژي گاز ضروري مي باشد و مي تواند از قطعي موقت آن پيشگيري نمايد. لذا نكاتي را جهت يادآوري و توجه بيشتر اهالي از نظر مي گذرانيم:

 

 

بیائیم صرفه جویی کنیم، یعنی درست مصرف کنیم.

 

 

 

۱- در صورت ترك منزل براي مدت طولاني حتماً شير اصلي گاز را ببنديم.

 

۲- درصورت خروج از منزل براي كوتاه مدت، بخاري را خاموش كرده روي شمعك بگذاريم.

 

۳- در هنگام پخت و پز، ميزان  شعله با اندازه ظرف روي آن بايد هماهنگ باشد. براي ظروف كوچك از شعله بزرگ استفاده نكنيم.

 

 

 

 

۴- يكي از راه هاي صرفه جويي، استفاده از لباس هاي مناسب در فصل هاي سرد سال است. پيرهن، شلوار و جوراب مي تواند بسيار كمك كننده باشد.

 

۵- شب ها موقع خوابيدن، شعله بخاري يا درجه شوفاژ را كم كنيم و از لباس زير گرمتر و يا پتو يا لحاف استفاده كنيم. يادمان باشد پوشش تابستان و زمستان هر كدام تعريف خودش را دارد حتي در خانه. بسيار ديده شده كه مردان روستایمان با لباس تابستاني(حتی زیرپوش هیکلی) در فصل زمستان، در اتاق  بسر مي برند.

 

۶- پرده ها نقش زيادي در گرم ماندن خانه ها دارند، با كشيدن پرده ي پنجره ها، از هدر رفت گرما پيشگيري كنيم.

 

۷- با بسته نگهداشتن درب اتاق هاي خالي و خاموش كردن بخاري هاي موجود در آنها، مقادير قابل توجهي در مصرف گاز صرفه جويي مي شود. به ياد داشته باشيم، روشن نگه داشتن بخاري يا شوفاژ در اتاق هاي خالي، اسراف است و اسراف حرام و گناهي است بزرگ.

 

۸- درجه بخاري يا شوفاژ را آنقدر زياد نكنيم كه از شدت گرما مجبور شويم پنجره ها را بازكنيم.

 

                     

 

 

 ۹- يادمان باشد يك ساعت قبل از خواب اتاق خواب را گرم كنيم نه در تمام  مدت روز.

 

۱۰- دماي رفاه بين 21-18 درجه سانتيگراد است. مي توانيم با قراردادن يك دماسنج در اتاق، هم دما را اندازه گيري كنيم و هم  از هدر رفتن انرژي جلوگيري كنيم.      

 

۱۱- دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-40 درجه سانتيگراد قرار دهيم.

 

۱۲- در مراکز تجاری و مغازه ي خود می توانیم با بستن درب شیشه ای و با نصب تابلوی کوچک مبنی بر باز بودن مغازه، درجه بخاری گازی را  کم کرده یا بطور کل خاموش نمائیم.

 

۱۳- استفاده از کلاهک علاوه بر اينکه از نفوذ باران و برف و افتادن ساير اشياء و ورود پرندگان به داخل دودکش جلوگيري مي‌کند، در منظم سوختن وسيله گازسوز و گرمابخشي بهتر آن نيز موثر است.

 

 

توجه 1 : در صورت نشت گاز و استشمام بوي آن، قبل از هر كاري با حفظ خونسردي بايد دقت كرد در آن  محل هيچ گونه آتش كبريت، فندك و امثال آن روشن نشود، كليدها و وسايل برقي قطع و وصل نگردند و حتی از تلفن همراه استفاده نشود زيرا شعله يا جرقه حاصل از هر يك از عوامل فوق، ممكن است باعث انفجار گاز پخش شده گردد.

 

 

توجه 2 : حتما" لوله هاي بخاري را هفته اي يكبار مورد بررسي قرار دهيم و همچنين دودكش ها را در پشت بام منزل.

 

 

توجه 3 : داشتن  يك كپسول گاز مايع، تك شعله خوراك پزي و بخاري برقي در منزل ضروري به نظر مي رسد تا در صورت قطعي موقت گاز به دلايلي همچون، نقص فني در تاسيسات گاز رساني، افت فشار و حتي قطعي موقت به دليل بدهي مشتركين، بتوان شرايط بهتري را در اين بازه زماني طي كرد. به نظر مي رسد نگهداري و حتي نصب كرسي با توجه به شغل اهالي روستا كاري غير منطقي نباشد.

 

 

 

 

 بياموزيم، هميشه درست مصرف كنيم

تا به عنوان فرهنگ، بين اعضاي خانواده، نهادينه شود.

 

 

 

 

 

تهيه و ارسال: مهندس عسكري حسيني ايمني رئيس اداره امور مشتركين گاز بابل

 

 

با توجه به سرماي هوا در دي ماه سال 1392، اين مطلب در وبسايت روستا درج شد.

 


ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
-1 # مهدی در تاریخ: یکشنبه 22 دی 1392 ، ساعت 09:10 ق ظ
تو نفت هم خود کفا نیستسم قطر داره چند برابر ما، نفت، که میدان مشترک نفتی هستیم استخراج میکنه و ما فقط داریم در مصرف نفت همچنان صرفه جویی می کنیم که نکنه مردم زیاد استفاده کنن و قطر نتونه بیشتر ببره.
نقل قول
 
 
-1 # 0098111238 در تاریخ: یکشنبه 22 دی 1392 ، ساعت 01:10 ب ظ
اینم از شانس ما شهرستانی هاست. هرچی قطعی صرفه جویی مال ماست. شما هم بیاین گاز بالاشهر تهران رو قطع کنین.... آخه این همه گاز و نفت دارین صادر می کنین. یه خورده ولوم گاز داخل کشور رو بیشتر کنین. بازم چشب ماهم به خدا عادت کردیم اتومات صرفه جویی می کنیم.
نقل قول
 
 
-1 # پایین محلی در تاریخ: سه شنبه 24 دی 1392 ، ساعت 01:10 ب ظ
ضمن سلام، چند روز پیش مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران داشت تو تلویزیون صحبت می کرد. مطالب و آمار جالبی رو عنوان می کرد، ازجمله، پرمصرف ترین مردم دنیا در زمینه انرژی و خصوصا گاز هستیم. می گفت اگه مردم بجای خرید بخاری گاز سوز معمولی، بخاری استاندارد بخرند، مصرفشون چهار برابر پایین میاد، ولی قیمت این بخاری ها چهار برابر بیشتره. حالا با یک حساب سرانگشتی، اگه قیمت بخاری معمولی 150 تومن باشه، مصرف کننده باید 600 تومن بده یه بخاری استاندارد بخره.اونوقت اگه مصرف ماهانه یه مشتری 40 تومن باشه،با کاهش مصرف این بخاری، هزینه اش به 20 تومن درماه تقلیل پیدا میکنه. یعنی ماهی 20 تومن صرفه جویی.
از اون طرف در یک سال، کل ماه هایی که بخاری روشن می کنیم،چهار ماه هستش، که صرفه جویی سالانه میشه 80 هزار تومان.با یک حساب و کتاب ساده، به این نتیجه میرسیم، شش سال طول میکشه تا یک مصرف کننده با خرید بخاری استاندارد و صرفه جویی حاصل از آن به پولش برسه و به عبارتی، پولش برگرده. حالا قضاوت این پیشنهاد کارشناسی شده توسط مدیر عامل گاز کشور رو بر عهده شما مخاطبین محترم می گذارم. لطفا نظرتون رو اعلام فرمایید. با تشکر.
نقل قول
 
 
-2 # 0098111238 در تاریخ: چهارشنبه 25 دی 1392 ، ساعت 04:10 ب ظ
دمت گرم پایین محلی... نظربجایی دادی... شاید منظور آقای مدیر عامل این بود که بگردیم بخاری های استاندارد از دم قسط با اقساط و سود کم پیدا کنیم...
نقل قول
 
 
0 # محلی در تاریخ: پنج شنبه 26 دی 1392 ، ساعت 01:10 ب ظ
سلام فکر کنم بیشترین درآمدی که بعد از هدفمندی یارانه ها به شرکت گاز رسیده به هیچ سازمانی نرسیده.
حالا میگن کمتر مصرف کنین قبض های 1000 تومانی گازشده 200000 تومان.
یه خورده هوای مردم رو داشته باشین مسئولین محترم.
نقل قول
 
 
+3 # اروین در تاریخ: شنبه 25 بهمن 1393 ، ساعت 11:11 ب ظ
با عیول شما کی هستین ...
نقل قول
 
 
+2 # گگگگگگگگگگگگگگگ در تاریخ: دوشنبه 26 بهمن 1394 ، ساعت 09:11 ب ظ
ممنون :P :P :lol: :lol:
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20