*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

مراسم شب شام غريبان در روستا

 

 با غروب خورشید روز عاشورا، مردان و زنان روستای ایمن آباد و کروکلا خود را آماده مراسم ویژه و دیرینه شب شام غریبان می کنند.

 

در شب یازدهم محرم و اولین شب شهادت سیدالشّهدا(ع) و یاران باوفایش که به  شام غریبان معروف است، هیات عزاداران حسینی مساجد جامع و صاحب الزمان ایمن آباد، با بازماندگان حادثه ی کربلا ، هم ناله شده و در غم از دست دادن پیشوای سوم شیعیان راهی روستای کروکلا می شوند تا عرض تسلیتی به سادات هاشمی داشته باشند.

 

 

در این شب که حزن انگیزترین شب محرم است،  عزاداران حسینی در سالهایی نه چندان دور با پاهای برهنه، حتی آنزمان که محرم در فصل زمستان واقع می شد  بر سر و سینه زنان  مسیر ایمن آباد و کروکلا را با ناله ی  اینچنین حزین  طی می کردند:

 

امشب به صحرا بی کفن جسم شهیدان است                       شام غریبان است

امشب نوای کودکان ، بر بام کیوان است                                شام غریبان است

امشب به دشت کربلا ، نالان یتیمانند                                      تا صبح گریانند

امشب به روی کشته ها، در ناله مرغانند                               چون نی در افغانند

بر خاک بی غسل و کفن،  رعنا جوانانند                                  خوابیده عریانند

بر غربت اجسادشان ، عالم پریشان است                               شام غریبان است

امشب به صحرا بی کفن ، جسم شهیدان است                      شام غریبان است    

امشب عیال مصطفی ، در گوشه ی  صحرا                             بی منزل و ماوا

 اموالشان تاراج کین، از فرقه ی  اعداء                                     ای آه و واویلا

خون می رود امشب ز چشم  دختر زهرا                                  اُف بر تو ای دنيا

آل علی ویران نشین  اندر بیابان است                                      شام غریبان است 

امشب یتیمان جهان در گوشه ی هامون                                  غلطان به بحر خون 

سازد جدا انگشت او آن بی حیای دون                                     ای چرخ شو ویران

امشب به بالین حسین  زینب عزادار است                                بر غم گرفتار است

امشب سکینه بر سر نعش پدر   زار است                                از دیده گریانست 

زهرا به دور کشته ها با خیل حوران است                                از دیده خونبار است

امشب فلک گریان به حال آل اطهار است                                 شام غریبان است

امشب تن پاک حسین در قتلگاه بی سر                                   در بحر خون اند

خوابیده بی غسل و کفن   با اکبر و اصغر                                  با یاوران یکسر

گاهی به حال دختران اندر پرستاری                                         از راه غمخواری 

از ماتمش خائف،  نوا خوانست و گریان است                            شام غریبان است 

 

این رسم آیینی هم اکنون نیز با تغییراتی جزئی همه ساله برقرار می شود و امسال نیز با شکوه خاصی برگزار شد. هیات عزاداران حسینی مساجد جامع و صاحب الزمان ایمن آباد ابتدا به تکیه پایین کروکلا رفته و  پس از چند دقیقه عزاداری و نوحه سرایی،  در حیاط تکیه توسط ملا کاظم صالحی و ملا شیرآقا حسینی  به صورت دسته های جدا گانه راهی دیار بالا کروکلا(قاضی محله) می شوند.

 

عزاداران در  طول راه که از کنار دشتها عبور می کنند، بر سر زنان همان شعر معروف

 

امشب به صحرا بی کفن      جسم شهیدان است         شام غریبان است 

 

را  زمزمه می کنند تا به مسجدالنبی می رسند و در محوطه ی این مسجد نیز ضمن عرض تسلیت به عزاداران این مسجد و محله بطور مشترک به سینه زنی و عزاداری می پردازند .مداحی نیز همچون شبهای پیش به عهده ی مداحان مهمان است. در ادامه این مراسم با ذکر مصیبتی از زبان حال عقیله ی بنی هاشم حضرت زینب کبری(س) به پایان می رسد.

 

البته نقش زنان روستا در گرامی داشت یاد و خاطره  شهدای کربلا و عزاداری و پیروی از سرور آزادگان جهان امام حسین (ع) و خانواده ایشان بویژه حضرت زینب کبری(س) مثال زدنی است.

 

برگزاری مراسم روضه و سفره، در منازل شخصی، مساجد و تکایا و همراهی با هیاتهای عزاداری، پخت و پز و پذیرایی از عزاداران و اجرای مراسم خاصی چون شیرخوارگان حسینی به یاد کودک شهید شش ماهه قیام ماندگار کربلا، به نام حضرت علی اصغر(ع) كه صبح تاسوعاي هر سال در روستا برگزار مي شود، از جمله فعالیتهای عمده زنان روستای ایمن آباد و کروکلا می باشد. 

 

 

ناگفته نماند زنان روستاي ايمن آباد به پاس حمايت از قيام خونيين عاشورا و حمايت از بازماندگان اين قيام و حضرت زينب كبري (س)، شب شام غریبان پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در كنار هم با نوحه خواني و دسته روي مادران، دختران و نوه ها، روانه  محیطی خارج از محل می شوند تا در تاریکی آنجا به یاد شب شام و پر از دردو رنج غریبان حسین ابن علی(ع) به عزاداری بپردازند.

 

زنان روستای ایمن آباد دو گروه می شوند گروهی از مسجد صاحب الزمان و گروهی از مسجد جامع. زنانی که از مسجد جامع خود را آماده عزاداری شب شام غریبان می کنند با طی مسیر از جاده شالیزاری  حدفاصل آرامگاه محل و روستای  متکه  خود را به پل  وازرو  می رسانند تا در آنجا به یاد خانواده حسین ابن علی (ع) که آنروز داغ همسران و فرزندان شهیدشان را دیده اند به عزاداری بپردازند.

 

 

 

زنانی که از مسجد صاحب الزمان(عج) خود را آماده عزاداری شب شام غریبان می کنند با  گذشتن از جاده بین المللی روستا و حضور در ایمن آباد شمالی، در شمال مشتي آباد كه امسال خيمه اي نز در آنجا احداث نموده اند، جاده ای شالیزاری را طی می کنند و به منطقه اي مي رسند كه  تنگه دشت نام دارد. در آنجا پُلی قرار دارد که آب روانی از آنجا عبور می کند که روستاییان به آن " تخته پل " (در قديم سنگ پل) می گویند و زنان و دختران  روستا در آنجا به یاد خانواده حسین ابن علی (ع) که آنروز داغ همسران و فرزندان شهیدشان را دیده اند به عزاداری می پردازند.

 

گروهي از زنان روستا نيز از پايين كروكلا با شمع و يا فانوسي در دست مسيري را طي مي كنند كه به " مسيح جر " ختم مي شود.

 

 

 

زنان و دختران روستای بالا كروكلا نيز با روشن كردن شمع از مركز روستا يعني ميداني نزديك به مسجد النبي بصورت گروهي و دسته جمعي  و با مداحي سيد عيسي هاشمي و يا سيد عسكري هاشمي كرويي سينه زنان و سرزنان به سمت سه راهي روستاي ورمتون رفته و از آنطرف مسير سمت مسجد امام حسن مجتبي(ع) را طي مي كنند وبا عزاداري در حياط مسجد به داخل مسجد مي روند و با پذيرايي شام زنان اين روستا نيز در اين شب  مورد پذيرايي قرار مي گيرند.

 

 

 

تهیه و تنظیم: علی ایمانی ايمني و عسکری اميني ايمن آبادي

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20