*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

زنان، محرم و آداب و رسوم آنان در روستاي ايمن آباد و كروكلا

 

 زنان روستايمان به عنوان نيمي از جمعيت روستا نقش عمده اي در گرامي داشت ياد و خاطره قيام عاشورا  ايفا مي كنند.

 

زنان روستاي ایمن آباد و كروكلا در اين ماه، برنامه ها و آيين خاصي را كه به مرور زمان به دست آمد و به شيوه امروزي برگزار مي شود اجرا مي نمايند و اعتقاد ويژه اي به آن دارند.

 

 

نظافت، پاكيزگي و غبار روبي مساجد، تكايا و حسينيه ها از كارهايي است كه زنان روستا قبل از آغاز محرم به انجام آن مي پردازند.

 

 

پخت و پز براي پذيرايي مراسم شام عزادارن نيز، از وظايف زنان روستا به شمار مي رود.

 

 

 

حضور در روضه هاي زنانه در مساجد روستا، حسينيه ها، تكايا و مكانهايي كه منبربن نام دارد در دو نوبت صبح و بعد از ظهر، از جمله ي مهمترين برنامه عزاداري ايام محرم در روستا به شمار مي رود.

 

حضور زنان در منبر بن در نوبت صبح در منزل زنده ياد حسن نجفي(ره) است و عصرها در منزل سيد ابوالفضل هاشمي ( حاجيه قمر  حسيني(ره) ).

 

زنان روستا از اول محرم تا اربعين حضرت سيدالشّهدا در اين اماكن مذهبي به برگزاري روضه و عزاداري مي پردازند و هر بار يكي از اهالي بر اساس نذري كه دارد هزينه آنرا بر عهده مي گيرد.

 

نوع پذيرايي اصولا" با چاي، خرما، نان خشك( نوعي نان ويژه بابلي هاست)و نان سوخاري انجام مي پذيرد.

مادران روستا براي تبرك هم شده مواد غذايي را لاي چارقد يا چادر خود مي گذارند و براي فرزندانشان به خانه مي آورند كه طعم و لذت آن هنوز در ذائقه كودكان ديروز روستا باقي است.

 

بعضي ها نيز نذري خاصي دارند با درست كردن آش و يا حلوا، از عزاداران پذيرايي مي نمايند.

 

منبر بن منزل مرحوم حسن نجفي،

زنده ياد سيده مولود حسيني(ره)

 

 

 

 

از جمله زنان مداحي كه در اين امر مراسم عزاداري را مديريت مي كنند مي توان از سيده معصومه ارشادي(ملا معصومه)،سيده صديقه هاشمي كرويي(ملا صديقه)، شهربانو بربار و سيده مريم هاشمي كرويي نام برد.

 

امسال نيز قبل از آغاز ايام محرم، قطعه زميني به مساحت حدود 200 متر مربع در ايمن آباد شمالي يعني مشتي آباد كه  كربلايي مظاهر رسولي ايمن آبادي به نيّت ساخت حسينيه اهدا نموده است، با نصب داربست با پوشش مناسب، آماده شده است تا زنان روستا بويژه خانم هايي كه در ايمن آباد شمالي به سر مي برند براي حضور در مراسم روضه و عزاداري به اين مكان بيايند و بتوانند مراسم عزاي حسين را برپا نمايند.

 

 

 

 

از طرفي در ايمن آباد، منزل محمد حسين كريمي نيز مراسم روضه برپا مي شود و در روز عاشورا، شب عاشورا و شب اربعين حسيني، زنان روستا براي برگزاري مراسم عزاداري حضور به هم مي رسانند و در نهايت پذيرايي شام نيز از طرف باني صورت مي پذيرد.

 

 

از ديگر مراسم آئيني كه يكي دو سال اخير در روستا انجام مي شود برگزاري مراسم شيرخوارگان حسيني است كه به ياد حضرت علي اصغر شش ماهه حسين(ع) در مسجد صاحب الزمان(عج) روستاي ايمن آباد صورت مي پذيرد.

 

در اين مراسم كه با همكاري پايگاه مقاومت بسيج خواهران روستا و مؤسسه قرآني بيت القران سبحان روستا برگزار مي شود، زنان جوان روستا حضور پرشورتري دارند.

 

 

 ناگفته نماند زنان روستاي ايمن آباد به پاس حمايت از قيام خونين عاشورا و حمايت از بازماندگان اين قيام و حضرت زينب كبري (س)  شب شام غریبان پس از اقامه نماز مغرب و عشاء  در كنار هم با نوحه خواني و دسته روي مادران، دختران و نوه ها، روانه  محیطی خارج از محل می شوند تا در تاریکی آنجا به یاد شب شام و پر از دردو رنج غریبان حسین ابن علی(ع) به عزاداری بپردازند.

 

 

زنان روستای ایمن آباد دو گروه می شوند گروهی از مسجد صاحب الزمان و گروهی از مسجد جامع. زنانی که از مسجد جامع خود را آماده عزاداری شب شام غریبان می کنند با طی مسیر از جاده شالیزاری  حد فاصل آرامگاه محل و روستای  متکه،  خود را به  " پل  وازرو " می رسانند تا در آنجا به یاد خانواده حسین ابن علی (ع) که آنروز داغ همسران و فرزندان شهیدشان را دیده اند به عزاداری بپردازند.

 

 

زنانی که از مسجد صاحب الزمان(عج) خود را آماده عزاداری شب شام غریبان می کنند با  گذشتن از جاده بین المللی روستا و حضور در ایمن آباد شمالی، در شمال مشتي آباد كه امسال خيمه اي نز در آنجا احداث نموده اند، جاده ای شالیزاری را طی می کنند و به منطقه اي مي رسند كه  تنگه دشت نام دارد. در آنجا پُلی قرار دارد که آب روانی از آنجا عبور می کند که روستاییان به آن " تخته پل " (در قديم سنگ پل) می گویند و زنان و دختران  روستا در آنجا به یاد خانواده حسین ابن علی (ع) که آنروز داغ همسران و فرزندان شهیدشان را دیده اند به عزاداری می پردازند.

 

گروهي از زنان روستا نيز از پايين كروكلا با شمع و يا فانوسي در دست مسيري را طي مي كنند كه به " مسيح جر " ختم مي شود.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
+1 # ف ه در تاریخ: یکشنبه 19 آبان 1392 ، ساعت 10:08 ق ظ
چرا بانوان روستاهای چون ایمن آباد و کروکلا که از روستاهای مهم منطقه است باید فقط نسبت به پخت و پز و نظافت خانه خدا و سرور و سالار شهیدان که البته افتخاری بس بزرگ است بپردازند و هیچ نقشی در دهه اول محرم نداشته باشند.روستاهای دور دست و نه چندان مهم نقش بیشتری را به بانوان محترم و مهمتر اینکه احترام بیشتری قایل هستند.باید دیدگاههای سطح پایین برخی آقایون روستا را با آموزش عوض کردو.....
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20