*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

چرا عید غدیر را به سادات تبریک می گويند؟

 

فرا رسيدن عيد سعيد غدير، سالروز ولايت و امامت حضرت علي ابن ابيطالب(ع) را

به شما اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا تبريك و شادباش مي گوئيم.


 

مي گويند عيد غدير، عيد سيّدهاست و براي ديدار سيّدها بايد به سراغشان رفت، اين روز را به آنان تبريك گفت و عيدي اين روز را از آنان گرفت. اما اينكه چرا مي گويند عيد غدير عيد سيّدهاست در اين گفتار، به آن مي پردازيم.

 
 

خداوند در قرآن كریم می‌فرمایند:

 

 الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا (بخشی از آیه 3 سوره مائده)

 

امروز، دین شما را برای تان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را براى شما [به عنوان‌] آیینى برگزیديم.

 

روز عید غدیر خم در ميان شيعيان، روز منصوب شدن حضرت علي(ع) به جانشینی سرور عالمیان، حضرت محمد مصطفی(ص) می باشد.

 

خداوند در این روز به وسیله تعیین امام علی (ع) به عنوان خلیفه پیامبر خاتم، دین خود را كامل كرد و از آنجا كه امیرالمومنین سرسلسه تمام سادات می باشند و تمام سادات فرزندان امام علی(ع) به حساب می آیند، نصب امام علی(ع) را به عنوان خلیفه، به سادات تبریك می گویند و این عید را عید سادات می نامند.

 

به عباررت دیگر سادات، جزو خانواده پیامبر و از نسل پاک او به شمار می روند. همان گونه که اهل بیت پیامبر جایگاه والایی نزد پروردگار دارند، مقام و شأن فرزندان آنان نیز در نگاه مردم با احترام و تکریم همراه است.

 

 

بزرگداشت و احترام سادات از سوی مردم در همه ي زمان ها صورت می گیرد، ولی این امر در روز غدیر که زمانِ به ولایت و امامت رسیدن حضرت علی(ع) است، با گذشت زمان به فرهنگ خاصی در میان مردم تبدیل شده است. آنان با رفتن به خانه سادات و تبریک گفتن چنین روزی، احترام و اکرام خود را به ایشان آشکار می سازند. رسول خدا (ص) در روایت های گوناگون، مردم را به گرامی داشت مقام سادات سفارش می کرد و ایشان می فرمود: «دوست داشتن اهل بیت من و فرزندانم، کمال دین است».

 

اما برخي از محققان علوم ديني عقيده دارند در منابع جستجو شده از پيامبر اكرم (ص) و يا ائمه معصومين(ع) و علماي دين چيزي يافت نگرديده كه گفته باشد عيد غدير خم، صرفا" عيد سادات است.

 
اما در همه آن منابع نظير اقبال الاعمال، ابن طاووس، البلدالامين، كفعمي، مصباح كفعمي، زادالمعاد علامه مجلسي و مانند آن اين تعبيرات درباره روز غدير خم، آمده: (عيد اهل بيت محمد ـ صلي الله عليه و آله ـ ) (عيدالله الاكبر)، (عيدالاكبر)، (عيد آل محمد ـ صلي الله عليه و آله ـ ) اما تعبير عيد السادات در جايي ديده نشده است.

 

روز عيد غدير، روز ولايت است و روز ولايت براي همه شيعيان، عيد است و همه بايد در آن روز جشن و عيد داشته باشند و آن روز را به همديگر تبريك بگويند. لذا در روايات آمده كه مؤمنين در روز عيد غدير بايد به همديگر بگويند: «الحمدالله الذي جعلنا من المتمسكين بولايت علي ابن ابي طالب و اولاده المعصومين».

 

احترام خاص به نسل پيامبر اكرم(س) و علي ابن علي طالب(ع) و فاطمه زهرا(س) و صله رحم در اين روز ارزشمند از كارها و اعمال شايسته اي است كه ما شيعيان در كشورمان ايران، ارزش خاصي برايش قائليم.

 

 
 

برای این روز شریف اعمال زیادی وارد شده که ما به اختصار به بعضی از این اعمال اشاره می کنیم.

 

1_ روزه.

 

2_  غسل کردن.

 

3_ زیارت حضرت علی(ع) که یکی از آنها زیارت "امین الله" است.

 

4_ خواندن دعای "ندبه".

 

5_ چون مؤمنی را ملاقات کند، این تهنیت را بگوید: «الحمد الله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایه امیر المومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام»

 

 

 

و برای امور زير فضیلت بسیاری ذکر شده است:

 

 پوشیدن لباس های نیکو - زینت کردن - استعمال بوی خوش - شادی کردن و شاد نمودن شیعیان امیر المومنین - گذشت از تقصیر شیعیان - برآوردن حاجت آنان - صله رحم - اطعام اهل ایمان - شکر و سپاس به خاطر نعمت بزرگ ولایت و...

 

  

 

منبع:تبیان، انديشه قم، بيتوته

 

 

اين مطلب، اول آبان ماه 1392 در وبسايت روستا درج شد.

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
+1 # امیدرضا در تاریخ: دوشنبه 21 مهر 1393 ، ساعت 04:07 ب ظ
به نام پروردگار بی همتا که نمونه انسانیت را برای مسلمانان انتخاب نموده تا الگوی مناسبی برای آیندگان باشد.واما بعد که روز غدیر به این سادگی که ما به آن یاد می کنیم نیست درآن روز رسول خدا(ص) چه چیزهایی به وارث خود القا نمودند جز فرزندش قائم آل طاها(عج)از آن باخبر نیست ولی بنابر روایات مشهور از راویان حدیث٬ رسول خدا(ص)در روز غدیرخم که مردم را برای استماع بیانات خود جمع کرده بود٬ فرمود:الست اولی بکم من انفسکم؟آیامن به همه شماازخودتان سزاوارتر نیستم؟ قالواالهم بلی. همه گفتندآری خدا گواه است که تو دارای چنین منصبی هستی.
آنحضرت بلافاصله فرمود فمن کنت مولاه فعلی مولاه هرکه را باشم منش مولا و دوست...ابن عم من علی مولای اوست.
جابر گفت از رسول خدا(ص)شنیدم به علی (ع)فرمود:میخواه ی خوشحالت کنم و مژده بتو بدهم. فرمودبلی. حضرت فرمود: من و تو از یک طینت آفریده شدیم و شیعیان ما را خدااز مازاد طینت ما خلق کرد فردای قیامت همه مردم را بنام های مادرشان میخوانند مگر شیعیان ما را که بنام پدرانشان دعوت میکنند. زیرا خللی در نطفه آنان نمی باشد(یاعلی ازجابلندت می کند... در دو دنیا سر بلندت میکند
عید عارفان خجسته باد
نقل قول
 
 
0 # شما در تاریخ: شنبه 02 بهمن 1395 ، ساعت 05:11 ب ظ
ه :oops: عالی
نقل قول
 
 
-1 # ااا در تاریخ: شنبه 21 مرداد 1396 ، ساعت 05:05 ق ظ
بدعتهای این روز باعث شده ارزش واقعی ان نادیده گرفته شود.
متاسفانه از یک ساعت سخنرانی پیامبر گرامی اسلام در گرمای روز غدیر همه فقط یک جمله ان را بلدند و به جای ان که همه صله رحم بروند (مثل عید نوروز) فقط این را سیدها قبضه کرده اند. ببیایید به جای ترویج بدعت ها برای از بین بردن اصلاح انها کاری کنیم.
نقل قول
 
 
+2 # نازنین در تاریخ: سه شنبه 06 شهریور 1397 ، ساعت 01:06 ب ظ
دوست عزیز بدون تفکر چنان میگید ک سیدها عیدغدیرو قبضه کردن ک انگار کارد گذاشتن زیر گلوتون ک حتما باید فقط ب عیدی سادات برید؟
این رسمو کی پایه گذاری کرده؟ ما سادات؟ ما گفتیم کسی حق نداره این روزو جشن بگیره؟ اجداد شما این روزو ب ما اختصاص دادن نه خود ما! ما اگر زور داشتیم ک اینقدر فقیر و ندار نبودیم! بعدم شما از امسال در عیدغدیر شروع کن ب دید و بازدید کی جلوتو گرفته؟ بیخودی فقط دنبال خراب کردن ساداتی چرا از کل زندگی و دارایی علی و اولادش فقط درد و غم و رنجش نصیب ما شده و یه عیدغدیری ک بود و نبودش چیزی عاید ما نمیکنه!انگار حالا توی غدیر ب سادات مدال دادن ک شما بی نصیب موندید؟؟
نه آقا فقط هزینه زیادی میزارید روی دست سادات واسه پذیرایی کاری دیگه ای نمیکنید! یا انگار دیدن شما افتخاربه ک نصیب ما سادات میشه؟ چ ساداتی ک پاش بیوفته جد و آبادامونم فحش میدید؟؟ احترام پیش کش! غدیرم مال شما یه منت سرمون بزارید غدیرم ازمون بگیرید ک حداقل پای فحاشی هاتون ب ما بیاد!
خدا بیامرزه پدر مادرتو عید کجا بوده ما سراسر سالمون مصیبته و عزا!غدیرم مال شما! قبضه کردن قبضه کردن آره لابد فدکه ک بمون ارث دادید حالا مدعی شدید!!!
نقل قول
 
 
-1 # نازنین در تاریخ: سه شنبه 06 شهریور 1397 ، ساعت 01:06 ب ظ
برو عمو قبضه کردن قبضه کردن چکار کردیم؟ خنحر گذاشتیم زیرگلوتون ک حتما عیدغدیر مال ماست و شما حقندارید جشن بگیرید؟خوب اونم تبریک نگید انگار چ اتفاقی میوفته؟ انگار فدکو بمون ب ارث رسیده ک حالا شما کم خوردید مدعی شدید؟ از ساداتی فقط فقر و نداری و فلاکتش ب ما رسبده ولاغیر! دلت خوشه؟ بیا از امسال توام برو عیدغدیر دید و باز دید کن کی جلوتو گرفته؟ جز اینکه با این اوضاع بدختی و گرونی هزینه میزارید روی دستمون چکار میکنید؟ واسه عید غدیر میشیم سید روزای دیگه میشبم ابن ملجم جد و آبادمونم فحش میدید. تهمت میزنید. توهین میکنید. اشکمونو درمیارید. حقمونو ضایع میکنید. دلمونو میشکنید. واسه یه غدیرم مدعی هستید؟ مال شما. شما ب زور این روز چفت کردید گردن ما سادات. اجداد جنابعالی اینو باب کرده ما خودمون خواستیم؟ یا خودمونو برتر از شما میدونستیم؟؟ نه ما سادات از همه اتون بدبختریم ب همه چیز! از داخل خودمونو سوزوندیم از بیرون شما ملتو! هیچی از ساداتی گیرمون نیامده جز نگاه بد مردم ب ما ک انگار ارثشونو بالا کشیدیم و یه عید غدیری ک از صیح باید بدیم ب شما بخورید تا ظهر.
اگر میبینی اگر میبینی عیدغدیرم واسه سادات زیاده از این ب بعد ب هیچ ساداتی تبریک نگو
نقل قول
 
 
0 # نازنین در تاریخ: پنج شنبه 08 شهریور 1397 ، ساعت 07:06 ق ظ
خاک بر سرت وبسایت روستا ک پیام هر کسو ک دلت بخواد میزاری نخواد نمیزاری! خاک. خاک ها




وبسایت روستا:
زود قضاوت نکنیم. این وبسایت روستایی یک وبسایت خبری نیست که هر روز تمامی دیدگاه ها بررسی و بازخوانی و در ادامه تایید شود.شاید چند روز زمان ببرد.

از طرفی: وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و فقط از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.


کمی شکیباتر باشیم.
نقل قول
 
 
0 # استاد تاریخ دانشگاه در تاریخ: پنج شنبه 31 مرداد 1398 ، ساعت 01:05 ق ظ
ظاهرا در ایران اولین کسی که باب کرد از سادات عیدی بگیرند جناب معز الدوله دیلمی بوده. البته از خدمات این مرد بزرگ به تشیع در زمان حکومت آل بویه نمی شود به راحتی گذشت، اما به نظر می رسد ایشان این رسم را از عید نوروز گرفته بود. که به نظر من کار درستی نبوده.
البته آنچه که از تاریخ بر می آید بسیاری از سنت های ایرانی در این عید وارد شده بوده که با تلاش علما همه آنها از بین رفت.
کارهایی نظیر: آتش افروختن (آتش بازی) و آذین بستن شهر، نواختن ساز و موسیقی، شلیک توپ، اهداء خلعتی و دیگر هدایا حکومتی و... نتیجه آن را امروز می بینیم که بیشتر مردم سر زبانشان موضوع عیدی گرفتن از سادات است و یا نوای موسیقی و غیره که با خواننده‌ های زیرزمینی و جایگاهشان در تلویزیون کاملا مشخص است.
در حالی که بسیاری از آداب این روز فراموش شده است. آدابی نظیر؛ جاری کردن صیغه برادری یا عقد اخوت، اطعام یتیمان و فقرا و افطاری دادن به روزه دارها(2)، حضور و اجتماع اقشار و رسومی نظیر دیدار مردم با سادات و همینطور با علما و مجتهدین.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20